space science

نپتون

نپتون از نظر فاصله از خورشید آخرین سیاره منظومه شمسی است. نپتون تنها سیاره ای است که نمی توان آن را بدون تلسکوپ دید. (تا پیش از این که پلوتون سیاره کوتوله محسوب شود، پلوتون دورترین سیاره منظومه شمسی از خورشید بود.)
این سیاره غول آسا و سرد جوی مه آلود و بادهای قوی دارد. این غول گازی 11 ماه دارد که حول آن می گردند. اورانوس از حلقه هایی هم برخوردار است. رنگ آبی نپتون به خاطر وجود گاز متان (CH4) در جوش است. این مولکول نور قرمز را جذب می کند.
نپتون اولین سیاره ای بود که وجودش از راه ریاضی تشخیص داده شد (به این طریق که به نظر می رسید مدار سیاره اورانوس به وسیله یک شیء ناشناخته آشفته می شود. این شواهد به این نتیجه منتهی شد که یک غول گازی دیگر نیز وجود دارد که موجب بروز این آشفتگی در مدار اورانوس می شود).

اندازه:
مقایسه اندازه نپتون و زمینقطر نپتون 30775 مایل (49528 کیلومتر) است. این میزان 3.88 برابر قطر زمین است. اگر نپتون یک سیاره توخالی بود 60 سیاره به اندازه زمین در آن جا می گرفت. نپتون بعد از مشتری، زحل و اورانوس چهارمین سیاره بزرگ منظومه شمسی است.

دما:
به طور متوسط دمای نپتون 48 کلوین است.

مقایسه نپتون و زمین:
جرم نپتونجرم نپتون حدود 1.02x1026 کیلوگرم است. یعنی حدود 17 بار سنگین تر از جرم زمین است. اما تراکم آن نسبت به تراکم زمین زیاد نیست. با این که نپتون سیاره بزرگی است ولی جاذبه نپتون فقط 1.19 برابر جاذبه زمین است (نیروی جاذبه ای که از سطح یک شیء خارج می شود با جرمش و معکوس مربع شعاعش تناسب دارد).
به این تربیب وزن یک شخص 100 پوندی (45 کیلوگرمی) روی نپتون 119 پوند (54 کیلوگرم) می شود.
نپتون حدود هر 165 سال زمینی یک بار به دور خورشید می گردد. در حالی که زمین در هر سال یک بار به دور خورشید می گردد. یعنی طول هر سال در نپتون معادل 165 سال زمینی است.
همان موقع که نپتون به دور خورشید می گردد، دور محورش هم می چرخد. محور خطی فرضی است که از وسط سیاره می گذرد. نپتون هر 16 ساعت و هفت دقیقه یک بار دور محورش می چرخد. یعنی طول روز روی نپتون معادل 16 ساعت و هفت دقیقه زمینی است.
فاصله نپتون تا خورشید 30 برابر فاصله زمین تا خورشید است. متوسط این فاصله 30.06 AU یا واحد نجومی است.
نپتون در مداری بیضی شکل دور خورشید می گردد. متوسط فاصله نپتون از خورشید حدود 2793100 مایل (449506000 کیلومتر) است.
محور نپتون در مسیری که به دور خورشید می پیماید قائم (زاویه 90 درجه) نیست و از صفحه مدارش به دور خورشید یا وضعیت قایم، 28 درجه کج شده (چند درجه بیشتر از کجی محور زمین). این باعث شده نپتون فصل داشته باشد. هر فصل در نپتون 40 سال طول می کشد. قطب ها هر 40 سال یکی در میان در تاریکی و بعد در روشنایی فرو می روند.
مدار نپتونمدار نپتون جدا از مدار پلوتون است ولی به خاطر این که مدار پلوتون بسیار بیضی است به مدت 20 سال در هر 248 سال زمینی، نپتون نسبت به پلوتون در فاصله دورتری از خورشید قرار می گیرد. از سال 1979 تا سال 1999 پلوتون در داخل مدار نپتون بود. تا سال 2226 پلوتون در خارج مدار نپتون خواهد بود و بعد مجدداً در داخل آن قرار می گیرد.
وجود نپتون در سال 1846 و بعد از محاسباتی که آشفتگی در مدار اورانوس را نشان می داد، تشخیص داده شد. تا این زمان ستاره شناسان فکر می کردند اورانوس دورترین سیاره منظومه شمسی از خورشید است تا این که متوجه شدند اورانوس همیشه در مکانی که انتظار می رود نیست. بنابراین فکر کردند که نیروی جاذبه یک سیاره ناشناخته اورانوس را تحت تأثیر قرار می دهد.
این محاسبات به وسیله جی.سی.آدامز J.C.Adams و لی وریر Le Verrier انجام شد. در سال 1843 "جان سی آدامز" ریاضیدان و ستاره شناس جوان انگلیسی شروع به کار کرد تا مکان این سیاره ناشناخته را پیدا کند. آدامز پیش بینی کرد که این سیاره باید نسبت به اورانوس حدود یک میلیارد مایل (1.6 میلیارد کیلومتر) دورتر از خورشید باشد. او کارش را در سال 1845 کامل کرد و محاسباتش را برای یک ستاره شناس انگلیسی فرستاد. اما این ستاره شناس سیاره را با تلسکوپ جست و جو نکرد. چون ظاهراً به محاسبات آدامز اطمینان نداشت. در همان موقع "اوبین جی جی لوریر" ریاضیدان جوان فرانسوی که آدامز را نمی شناخت، شروع به کار بر روی همین پروژه کرد. در اواسط سال 1846 لوریر هم موقعیت نپتون را پیش بینی کرد. او این پیش بینی ها را که مشابه آدامز بود برای رصدخانه ای در آلمان فرستاد. "یوهان جی جیل" مدیر رصدخانه، ستارگان را در مکان هایی که پیش بینی می شد وجود دارند پیدا می کرد. جیل و دستیارش نپتون را نزدیک موقعیتی که لوریر پیش بینی می کرد پیدا کردند. این سیاره به نام ایزد دریای رومی نپتون نامگذاری شد.
نپتون در سال 1989 به وسیله فضاپیمای وویجر2 مورد بازدید قرار گرفت. قبل از بازدید واقعاً اطلاعاتی درباره نپتون وجود نداشت. وویجر2 اولین تصاویر نمای نزدیک از نپتون و بیشتر ماه های نپتون را تهیه کرد. فضاپیما همچنین حلقه های نپتون و شش ماه سیاره را کشف کرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan