space science

کسوف

گرفتگی کامل خورشید را باید یکی از منظره‌های زیبا و در عین حال ترسناک طبیعت دانست. تنها موقعی می‌توان این پدیده را دید که عوامل زیادی با هم انطباق پیدا کنند. خورشید کره فروزان بسیار بزرگی است با قطری در حدود 109برابر قطر زمین که در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین واقع شده است. ماه فقط یک چهارم اندازه زمین را دارد. ولی 400 بار نزدیکتر از خورشید به زمین است. البته بدیهی است که اجسام را از فاصله‌های دورتر کوچکتر می‌بینیم. اختلاف فاصله‌های ماه و خورشید نیز سبب می‌شود تا اندازه‌هایشان باهم برابری کنند. از اینرو آن دو در آسمان تقریبا به یک اندازه دیده می‌شوند.

 

خسوف

در خسوف (ماه گرفتگی) زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد. سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن 80.000a1.3کیلومتر است. طول این سایه ، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود 40000 کیلومتر نسبت به مقدا متوسط تغییر می‌کند. خسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه وارد مخروط سایه  

زمین می شود .

 

کهکشان "NGC 1672

بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی دارای ساختار میله‌مانندی از ستارگان در مرکز خود هستند، کهکشان راه شیری ما نیز  تاحدی دارای ساختار میله‌ای ستارگان در مرکز خود است. یکی از کهکشان های مارپیچی میله ای مهم "NGC 1672" است که با جزئیات تماشایی در عکس گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی "هابل" مشاهده می‌کنید. در این عکس  رشته های تاریک غباری، خوشه‌های ستارگان آبی‌رنگ و جوان، سحابی نشری قرمز از گازهای هیدروژن درخشان، ساختار میله ای بلندی از ستارگان در مرکز و هسته فعالی که احتمالا جایگاه یک ابر سیاه چاله بسیار حجیم است. نوری که از این کهکشان به ما می‌رسد 60 میلیون سال نوری را طی میکند و گستره این کهکشان 75 هزار سال نوری وسعت دارد.

سحابی خرچنگ

دید کلی :

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از این ابر نواختر آثار بی‌نظمی ناحیه‌ای از رشته‌ها و فورانهای گازی را آشکار می‌کند. شش هزار سال نوری دورتر از ما در صورت فلکی ثور جرم بی نظیری به نام سحابی خرچنگ دیده می‌شود، تکه‌های به جا مانده از ستاره‌ای که در سال 1054 میلادی تبدیل به یک ابر نواختر شده است. سحابی خرچنگ عاملی کند کننده برای ذرات پر انرژی است و در مرکز آن تپ اختر بسیار چگالی قرار دارد که به سرعت درون یک ستاره منفجر شده می‌چرخد.

سحابی روح

سازمان فضایی آمریکا «ناسا» تصویر زیبایی از سحابی روح در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از زمین منتشر کرد.

سحابی «روح »(Soul) یک سحابی گسیلشی است که در صورت فلکی «ذات‌الکرسی (Cassiopeia) «در فاصله 6500 سال نوری از زمین قرار دارد.

وسعت این سحابی حدود 100سال نوری است و معمولا در نزدیکی سحابی «قلب» دیده می‌شود

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan